Els programes des de finals del segle XX fins a l'actualitat
En aquest llarg període, els canvis més importants que es produeixen van relacionats amb la distribució dels actes a l’interior del programa i la presència d’imatges, tot i que trobarem altres canvis que també seran explicats.
El primer conjunt de programes que hem decidit agrupar són els que van de 1976 fins al 1986. En aquests deu anys, el programa de festes gairebé no varia gens, però explicarem els petits canvis que pateixen. La classificació dels actes de la festa continua sent segons el tipus dels mateixos. Així doncs, trobem els apartats “actes religiosos”, “actes especials”, “Centre Recreatiu”, “Sala Parroquial”, “Poli-deportiu”, “Club Deportiu Les Borges”. Aquests són els que apareixen durant tots els anys, però se n’aniran afegint més, com ara “Amics de les Borges del Camp” (1976-1980), “Societat local de caçadors” (1977-1986), “Moto – Club Les Borges” (1977-1983), “Club Escacs Les Borges del Camp” (1979-1986), “Atletisme” (1979-1986), “Ciclisme” (1983), “Exhibició Trialsin” (1985) i “Colla de Grallers” (1986). A més, el disseny de les pàgines on s’expliquen els actes no va canviar gairebé, només alguns petits canvis com la posició de la data i de l’hora, a part del títol, que ja hem comentat anteriorment.
Dins d’aquest primer grup de programes trobem un altre canvi pel que fa a les instruccions de la festa major. A començaments d’aquest període les que trobem són l’assistència de les autoritats locals als actes religiosos, mantenir el respecte durant el besamans del dia 7, tenir cura dels carrers de la vila, avisar que si un acte se suspèn un cop començat els assistents no podran reclamar res, la prohibició de tirar carretilles després del castell de focs artificials i mantenir les bones formes de comportament335. A partir de 1979 comença l’eliminació o substitució de les instruccions. La primera en ser exclosa del programa és la de l’assistència de les autoritats als actes religiosos, després que quedés reduïda a l’Arribada, tot i que a partir de l’any següent tornaria a produir-se en tots els actes religiosos solemnes. El 1982 se’n va incloure una referent al ball de diables. Avisava que per a poder tirar carretilles durant l’Arribada calia inscriure’s prèviament a l’Ajuntament de forma totalment gratuïta. El darrer canvi d’aquest grup de programes es va produir el 1986, darrer any en què es van posar les instruccions. En aquest programa es va separar entre “instruccions” i “normes per a participar al ball de diables”. Les primeres van quedar intactes. En la següent secció es va afegir que a més d’estar inscrit, per a poder tirar carretilles calia ser major de 16 anys, dur el vestit i la maça tradicionals i que el civader tingués les màximes garanties de seguretat i d’estètica. A més, l’Ajuntament no es feia responsable dels possibles desperfectes que qualsevulla persona que no complís les normes ocasionés.
Pel que fa a les portades, la primera, que conté una imatge gran de la patrona, és la última en què figura “Verge de la Riera”, ja que a partir de l’any següent apareixerà escrit “Mare de Déu de la Riera”. A més, totes les portades tenen un estil molt similar. A la part superior es llegeix “Festa Major en honor de la Mare de Déu de la Riera” en tres nivells diferents: “Festa Major” apareix sempre a la part superior amb un estil de lletra propi, “en honor de la” se situa, fins al 1980, a continuació de les paraules anteriors i, a partir de 1981 per sota de “Festa Major”. Per altra banda, “Mare de Déu de la Riera” apareix a la darrera línia de la capçalera i en tots els programes, amb major o menor grau, és el que més destaca. Aquesta part superior és puntualment modificada els anys 19883 i 1986, en què “Mare de Déu de la Riera” se situa a la part lateral esquerra de la fotografia. A la part inferior d’aquestes portades apareix sempre el nom del poble, “Les Borges del Camp”, i els dies, el mes i l’any, tot i que el de 1980 situa l’any al lateral dret de la imatge que centra la portada.
Encara amb les portades podem afegir una breu descripció pel que fa a les imatges que hi apareixen, totes en blanc i negre. Les dues primeres fotografies de portades fan referència a la religió, ja que són l’una de la Mare de Déu de la Riera i l’altra de l’antic retaule de l’església cremat el 36 perquè es va celebrar el bicentenari del temple. El 1978 trobem un dibuix de l’escut de la vila i els dos anys següents, hi ha dos quadres amb la Verge i l’ermita com a protagonistes. La resta de fotografies fan referència a indrets de la vila o esdeveniments, com ara la Creueta gòtica el 1981, l’estrena de deu vestits de diables el 1982, una imatge antiga de les dones de la fàbrica el 1985 i la inauguració del passeig de l’Hort del Dasca el 1986.
Per últim, parlarem del text introductori. Fins al 1982, aquest va ser redactat per la Comissió de festes, sota el títol “Pòrtic”, tot i que el 1981, al final del programa hi havia un altre text titulat “Invitació” de l’alcalde. El 1983, el “Pòrtic” passa a ser firmat per l’alcalde, en aquest cas el senyor Xavier Rofes. L’any següent qui fa la introducció del programa és el President Jordi Pujol, ja que va ser l’any en què va ser convidat per la festa major. Els de 1985 i 1986 són firmats per l’Ajuntament, tot i que el 1985 n’hi ha un altre de la Comissió. Com a curiositat, veiem que en els programes des de 1978 fins a 1980 hi ha, al final, articles de divulgació històrica. A més, a partir de 1982 s’afegeix un resum de tots els actes de la festa al final del programa.
A partir de 1987 s’inicia una nova etapa dels programes de festa major, ja que és el primer any, després del de 1940, en què el programa es classifica per dies i no per tipus d’actes, tot i que a partir de 2005 es manté la distribució per dies però englobant-los en les seccions “actes previs” i “la festa major”.
Pel que fa al disseny del programa, durant aquesta segona etapa ha canviat diverses vegades. El primer, el de 1987, és força senzill, sense cap fotografia a l’interior, i combina les pàgines d’actes amb les d’anuncis. El 1988 es fa un programa bastant diferent, amb un format de tríptic, però més extens. En aquest apareix una mica més de color en la portada, amb les lletres destacades en vermell, i en els titulars i anuncis de l’interior, també de color vermell. Els tres programes següents són d’un estil similar, allargats i amb la incorporació de diverses fotografies a l’interior, algunes fins i tot en color.
Els quatre programes següents tornen al model de llibret més ample, però redueixen, tot i que poc, les fotografies de l’interior, de les quals no en trobem cap en color. Aquest fet es compleix, també, en els dos programes següents, tot i que aquests tenen una mida diferent perquè redueixen l’alçada i esdevenen força més amples. A partir de 1998 ja es fixa un mateix model que només serà canviat durant els anys 2013 i 2014, en què s’imitaran els programes de 1989, 1990 i 1991. A l’interior dels programes no es veurà color fins a l’arribada del nou segle, en què se n’introdueix a través d’algunes fotografies.
Entre els anys 2001 i 2004 totes les fotografies passen a ser en color i el disseny general del programa és més viu, és a dir, s’utilitzen més colors en els títols, però, a partir de 2005 i fins al 2008 això torna a canviar i desapareixen totes les fotografies en color i els actes s’expliquen en ben poques pàgines i, a més, en una lletra força petita i monòtona. Finalment, en aquests últims anys es recuperen les imatges en color i, a més, augmenta molt el nombre d’aquestes, tant que apareixen pàgines amb més fotografia que text. A més, les pàgines són, sovint, colorides i els textos apareixen amb estils, mides i colors de lletra diferent.
Parlem ara de les instruccions de la festa major. El programa de 1987 també és el primer en què ja no apareixen les instruccions de la festa major, però tampoc les condicions per a poder tirar carretilles. Serà el 1992 quan s’introduiran altra vegada, aquest cop sota el títol “Nota dels diables”. S’avisava que calia inscriure’s, que es vendrien carretilles de la pirotècnica Igual i que hi havia la possibilitat de participar en el sorteig dels deu vestits de diable que posseïa l’Ajuntament. A partir de 1995 s’afegien dues notes més, una que informava de l’obertura del parc infantil i una altra a través de la qual la Comissió de festes no es feia responsable de les possibles variacions en el programa. A partir de 1998, la Colla de diables afegia que no es podien tirar carretilles fins als 16 anys, i el 2000 es posposa fins als 18 anys. Finalment, a partir de 2001 s’informa dels talls de carrers i les prohibicions d’aparcament, i d’ençà el 2008 s’incorporen algunes mesures de seguretat per aplicar durant el pas dels diables, que consisteixen en protegir vidres, tancar portes i amagar objectes que puguin fer d’obstacle, com ara torretes, no llançar aigua fins al final de l’actuació, no fumar a prop dels civaders, no deixar vehicles a prop i no destorbar els diables. Altres notes que s’introdueixen a partir de 2001 i fins al 2008 són, principalment, els preus de les entrades als espectacles, balls o concerts i els de les llotges de l’envelat.
Hem de destacar que a partir de 2013 van desaparèixer els anuncis del programa, fet que suposa que les despeses van passar a ser pagades totalment per part de l’Ajuntament.
Continuem amb les portades dels programes. La primera encara és en blanc i negre, però a partir de 1988 totes les portades estaran impreses total o parcialment en color. Aquest mateix any 1988, el nom de la patrona passa a un segon pla i els anys 1989 i 1993 desapareix de la portada. Durant la resta de segle, “Mare de Déu de la Riera” ocuparà un espai molt reduït a la portada, però el 1999 torna a presidir-la tot i que d’una manera peculiar, llegim “Riereta”. Serà a partir de 2000 quan ja no es tornarà a veure el nom de la Verge a la portada, però el trobarem a la primer pàgina del programa, en què, fins i tot durant la majoria d’anys hi haurà la fotografia de la Mare de Déu.
Pel que fa la imatge de la portada, en aquesta etapa trobem una combinació d’imatges i també dibuixos. Per exemple, el primer programa té un dibuix dels dos campanars, el de l’església i el de l’ermita, la Mare de Déu de la Riera i el ball de diables, en canvi el de 1988 té una fotografia dels diables emmarcada en la silueta d’un diable llançant carretilles.
Els tres anys en què el programa adquiriex el format estret, la portada està formada per figures geomètriques que, en el cas del de 1989, formen la paraula “festa”.
Seguim amb els programes de 1992 a 1999, les portades dels quals estan presidides per fotografies, ja sigui una sola o diverses, com és el cas, per exemple de la portada del programa de 1994. La de 1995 és força curiosa perquè apareix la portada del de 1916. El nou segle comença amb una portada de l’artista riudomenc Joan Baptista Cabré i Sendrós, conegut com a Jobacasén. En la següent es fa un muntatge amb els tres aspectes més importants de la festa: la Mare de Déu de la Riera, la tronada i els diables. En la de 2004 també es mesclen els tres elements, però la Mare de Déu és representada per la seva ermita en un dibuix de Bartomeu Pinya i Oliver. Els dos següents anys també s’aposta per una combinació d’imatges, mentre que el 2007 apareix una fotografia d’un diable d’esquena, veient-se els detalls del vestit. El 2008 la portada és presidida per un dibuix de la Mare de Déu de la Riera i dos diables. Aquests últims seran els protagonistes de les dues portades següents i de la de 2015 i els gegants ho seran, per primera vegada, en la de 2011. Finalment, la Mare de Déu de la Riera tornarà a aparèixer de forma imponent en el de 2016, any en què es va celebrar el centenari de la Coronació Canònica, i la portada de 2017 estarà formada per unes lletres del tot festives i un fons amb els focs artificials.
Acabem l’estudi d’aquesta segona part de programes parlant de la salutació i dels materials annexos.
El 1987 la salutació del programa va ser el poema de Miquel Martí i Pol, El poble. L’any següent va aparèixer un altre poema, el Cant a les Borges del Camp.
A partir de 1989, ja tornem a trobar la salutació com a tal. Des de llavors i fins a 1993 n’apareixeran dos d’escrits, el de l’alcalde i el de la Comissió de festes. El 1994 trobem el de l’alcalde, el mateix Cant a les Borges del Camp de 1988 i un article de divulgació històrica, de Ferran Jové i Hortoneda, sobre la història de l’ermita. A partir de 1995 i fins a l’any 2000 es publiquen tres textos: el de l’alcalde, el del rector de la parròquia i el de la regidoria de Festes. El 2001 ja no apareix cap comentari del mossèn i no serà fins al programa de 2011, primera festa major de mossèn Joan Àguila i Chavero com a rector de la parròquia, que tornarà a aparèixer definitivament.
Al principi hem parlat d’un material annex i és que entre els anys 2002 i 2007 s’hi posava un tiquet que, presentant-lo a l’Ajuntament seria canviat per una insígnia de la festa major.
A més, al llarg dels anys s’han introduït textos com ara “L’Arribada al Patrimoni Festiu de Catalunya” el 2008, “50 anys d’Alcaldessa d’Honor” també el 2008, “La Festa Major i el ball de diables, patrimoni festiu de Catalunya” el 2010, un grup d’imatges antigues del Club Deportiu el 2012 i del Poliesportiu El Garrigó el 2013, “30 anys d’alçada, 1986, 2016” el 2016, “Benvolguts borgencs i borgenques de dins i fora vila...” el mateix 2016, “Reus, Riudecanyes i les Borges, tres municipis on la tronada peta ben fort” el 2017 i “La talla de la Mare de Déu de la Riera, al Catàleg del Patrimoni Cultural Català”, també el 2017.
Bardou Ciurana, C. (2018). La festa major de la Mare de Déu de la Riera de les Borges del Camp -Estudi evolutiu des dels inicis del segle XX fins a l’actualitat. (Treball de Recerca).
Clicant sobre les imatges podreu veure els progames de festa major ampliats.